Tuesday, August 25, 2009

Strategi Menjawab Soalan Komsas SPM

1.Baca petikan sekurang-kurangnya dua kali untuk mendapatkan gambaran yang menyeluruh dengan baik dan jelas.
2.Anda disaran supaya memberikan perhatian kepada perkara berikut:
a.watak-watak dalam petian
b.persoalan atau isu utama dalam petikan
c.sebab-sebab timbulnya persalan dalam petikan
d.masa sesuatu peristiwa dalam petikan itu berlaku, dan
e.tempat berlakunya peristiwa dalam petikan.

3. Anda akan diuji memberikan maksud rangkai berdasarkan petikan.
4. Untuk menjawab soalan sedemikian dengan baik, mula-mula carilah kedudukan kata atau rangkai kata yang berkenaan dalam ayat yang berkaitan.
5. Kemudian, tentulahlah maksudnya dengan berdasarkan konteks ayat dan petikan tersebut secara keseluruhannya.
6. Gunakan kata-kata anda sendiri dalam bentuk bahasa baku.
7. Baca soalan dengan teliti untuk memahami kehendak soalan
8. Semasa menjawab soalan, ambillah sebahagian daripada soalan sebagai permulaan jawapan dan gabungkan dengan jawapan yang sebenarnya dalam bentuk ayat yang lengkap.
9. Jika terdapat kata-kata yang berhuruf condong dalam soalan, tulis semula dalam jawapan dengan memberikan tanda petik " "
10.Untuk menunjukkan kesinambungan ayat, gunakanlah penanda wacana yang sesuai seperti di samping itu, selain itu, dalam pada itu, sungguhpun demikian, dll
11.Jika soalan menanyakan aspek sastera, fahamilah aspek sastera terlebih dahulu
12.Selamat menjawab ..boleh bah kalau kau...

Tema Karangan Bahasa Melayu SPM

Karangan pada peringkat SPM menguji kewibawaan dan ketrampilan calon mengolah esei yang lengkap. Oleh itu, sebagai persediaan, berikut dipaparkan tema karangan yang perlu diberikan perhatian:

Tema Karangan BM SPM:
1. Pelaburan dan tabungan
2.Perpaduan kaum
3.Isu alam sekitar - tanah runtuh, hakisan tanah, banjir kilat, isu penebangan hutan
4.Isu kemelesatan ekonomi dunia -masalah pengangguran
5.Memulihara warisan bangsa -bangunan bersejarah
6.Kepentingan mempelajari bahasa asing
7.Sistem pengangkutan -kelemahan pengangkutan awam, kemalangan jalan raya, kepentingan pengangkutan moden
8.Amalan membaca
9.Kesan alat komunikasi -telefon bimbit, internet
10.Pemanasan global

Sumber: blog Cikgu Abd. Razak

Friday, August 21, 2009

Kem Jati Diri SMKN 2009

Tahniah kepada pasukan pelaksana Kem Jati Diri SMK.Narinang dibawah pimpinan Kem Komandan Tuan Alexcius Sagun, dibantu oleh Cikgu Siti Hawa Bahari, semua jurulatih, Cikgu Jerry, Puan Josepha, pembantu (semua pelajar 6R) kerana telah berjaya melaksanakan tugas sepanjang kem jati diri yang julung kalinya dilaksanakan pada tahun ini. Seramai 58 pelajar dari Tingkatan 2 hingga Tingkatan 5 telah terpilih menyertai kem jati diri. Sesungguhnya, kem tersebut telah berjaya membuka hati dan minda setiap peserta melalui aktiviti yang sangat-sangat mencabar dan menyeronokkan. Saya yakin dengan perubahan yang berlaku dalam diri pelajar SMK.Narinang akan memberikan impak yang amat besar kepada SMK.Narinang terutamanya sekali pelajar yang menduduki PMR dan SPM tahun ini. Kepada sahabat saya Tuan Alexcius dan rakan-rakan yang memberikan 100% komitmen, syabas dan tahniah..kerana bukan mudah melaksanakan misi yang amat besar itu..hanya cikgu-cikgu yang benar-benar komitmen sahaja yang boleh menggalas tanggungjawab tersebut. Teruskan perjuangan demi anak bangsa kita kerana mereka penyambung warisan bangsa..Selamat Menyambut Hari Kemerdekaan -1Malaysia.

Jangan Lupa Excel 2

Hari ini semua pelajar di seluruh Malaysia mulai bercuti..memang banyak program yang dilaksanakan sepanjang cuti. Apapun, kepada semua pelajar yang beragama Islam, cikgu mengucapkan selamat berpuasa. Pastinya bulan Ramadan yang mulia ini memberikan banyak berkat kepada semua pelajar. Walau bagaimanapun, bercuti..bercuti juga, tanggungjawab sebagai pelajar jangan diabaikan..Pelajar perlu ingat peperiksaan Excel 2 akan dilaksanakan sebaik sahaja persekolahan bermula. Tidak ada alasan yang perlu dilontarkan lagi..Cikgu yakin dengan usaha yang berterusan dan semangat kuat untuk melakar kecemerlangan pastinya akan tercapai. Pastikan pelajar-pelajar mengulang kaji setiap tajuk/topik yang telah dipelajari..Berjuanglah selagi masa masih terbuka di hadapan anda...Selamat Bercuti..ye.

Tuesday, August 11, 2009

Soalan Berpandu Prosa Klasik- Sabor

Semasa cuti semester yang pertama, cikgu telah memberikan latihan latih-tubi kepada pelajar SMK.Narinang. Berdasarkan pemerhatian, nampaknya ramai lagi pelajar yang belum menghayati sepenuhnya cerita Sabor. Oleh itu, untuk memudahkan kefahaman pelajar semua, berikut saya paparkan skema yang sepatutnya anda nyatakan dalam jawapan anda( sila jawapan dalam peperiksaan SPM menggunakan ayat yang lengkap)

1. Siapakah Siti Saidah ?
* Isteri Jibor
* Isteri yang tidak setia/curang(bermukah dengan jauhari)
* Tidak beriman/penzina
* Suka menabur fitnah
* Pendendam
* Berahi akan Sabor

2. Jelaskan sebab Sabor dapat menghindarkan diri daripada pujukan Siti Saidah?
* Teringat akan pesanan Raja Damsyik tentang dosa berzina/supaya menjauhi zina
* Takut akan balasan Tuhan apabila melakukan perbuatan terkutuk (zina)
* Tidak mahu mengkhianati saudaranya Jibor

3. Sekiranya adan adalah Sabor, apakah tindakan yang akan anda ambil terhadap Siti Saidah?
* Memberitahu Jobor akan kecurangan Siti Saidah
* Membawa Siti Saidah ke muka pengadilan supaya dijatuhkan hukuman yang sewajarnya
* Mengajak Siti Saidah mendalami ajaran agama
* Menasihati Siti Saidah supaya bertaubat/insaf akan kesalahannya

4. Pada pendapat anda, apakah tindakan yang wajar dilakukan oleh Jibor apabila mendengar aduan Siti Saidah?
* menyiasat hal itu dengan teliti sebelum mengambil tindakan
* Bertanyakan hal yang sebenar daripada Sabor untuk mendapatkan kepastian
* Membawa perkara tersebut ke muka pengadilan (mahkamah)

Monday, August 10, 2009

Puisi Tradisional-Seloka

Seloka merupakan puisi tradisional yang perlu dikaji dan difahami oleh calon SPM. Seloka disampaikan secara gurau-senda yang mengungkapkan sindiran halus dalam bentuk puisi. Melalui seloka, terungkap pengajaran dan nasihat yang disampaikan dalam nada yang menyindir atau mengejek seseorang. Terdapat dua seloka yang perlu dikaji oleh calon-calon SPM iaitu Seloka Pak Kaduk (Antologi Anak Laut dan Seloka Pandai Pak Pandir (Antologi Kerusi).

Seloka Pak Kaduk
* memaparkan nasib malang akan menimpa seseorang sekiranya tidak berhati-hati atau berfikir panjang.
* perbuatan yang keterlaluan akan merugikan diri sendiri.

Seloka Pandai Pak Pandir
* membuat kerja yang sia-sia
* mengikut perangai/sikap orang luar hingga mengakibatkan diri sendiri kerugian
* mengharapkan sesuatu keuntungan yang belum pasti hingga apa-apa yang ada dipersia-siakan/tidak dihargai
* mudah mempercayai kata-kata manis yg mempunyai maksud yang tersirat
* kata manis orang mendatangkan kerugian dan mengakibatkan implikasi negatif dalam hidup seseorang insan.

Friday, August 7, 2009

Analisis Tema dan Persoalan Cerpen Tingkatan 4

Cerpen Tingkatan 4 dalam Antologi Anak Laut yang setakat ini belum keluar atau ditanya dalam peperiksaan SPM ialah Annyss Sophilea dan Lambaian Malar Hijau.

Annyss Sophilea.

Tema:
Persahabatan yang murni berdasarkan alam fantasi yang segar

Persoalan:
1. Perjuangan menentang kejahatan
2.Pemimpin yang tamak akan kuasa
3.kasih sayang antara dua saudara kembar
4.kesanggupan menunaikan wasiat
5.pengorbanan demi menegakkan kebenaran

Lambaian Malar Hijau

Tema:
Perasaan cinta akan alam sekitar

Persoalan
1.Kegigihan guru dalam usaha melaksanakan tanggungjawab
2.Ketenangan hidup di kawasan pedalaman
3.Kemiskinan dan kemunduran Orang Asli
4. Kepentingan pendidikan

Pengalaman bersama Penulis Terminal Tiga

Mengenali penulis tersohor Malaysia, arwah Prof.Madya Dr.Othman Puteh merupakan satu pengalaman yang sukar dilupakan. Dr.Othman Puteh ialah pensyarah Kesusasteraan Melayu di UKM yang banyak mengajar, mendidik dan membimbing saya menjadi seorang penulis. Namun, nawaitu saya ketika di UKM hanya untuk lulus bukan mahu menjadi seorang penulis seperti OP. Setelah kehilangan beliau, barulah keinginan menulis timbul dalam hati. Alangkah baiknya jika saya menggunakan masa 4 tahun di UKM berguru dengan OP. Kini, karya-karya OP seperti novel Kalut, Terminal Tiga dan Munajat di Perkebunan masih tatapan masa senggangku. Kepada OP selamat beristirahat di alam sana.

Sajak -Anak Laut

Soalan 2(d) Petikan Sajak
Baca sajak di bawah dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan yang berikut dengan menggunakan ayat anda sendiri.

ANAK LAUT

Segar angin laut
mengembalikan rindunya pada kolek
bagai buih kecil terapung di air
menjaring sedikit rezeki
dan sisi ikan
kulit ketam
kepala sotong
dan
kaki udang yang bersimpati.

Seperti kolek terdampar di pasir
menampakkan urat-urat jalur-jalur tua
anak laut itu sudah dapat menerka
langkahnya hampir tiba
pada muara Pencipta

RAHIMIDIN ZAHARI
Antologi Anak Laut

i. Mengapakah penyajak menyatakan dirinya bagai buih kecil terapung di air? (3 markah)
ii.Pada pendapat anda, bagaimanakah gambaran kehidupan masyarakat nelayan seperti yang terdapat dalam sajak tersebut dapat ditingkatkan supaya menjadi lebih baik? (3 markah)
iii.Nyatakan persoalan-persoalan yang ingin disampaikan oleh penyajak dalam sajak tersebut? (3 markah)

Kepada semua pelajar cikgu di SMK.Narinang, saya bersukacita jika anda mencuba menjawabnya dan emel jawapan anda kepada saya (juilis7868@gmail.com) . Kalau tidak dipecahkan ruyung manakan dapat sagunya..bah!

Cerpen -Virus Zel Untuk Abah (2)

Secara ringkas cerpen ini membawa tema kepincangan yang berlaku dalam sebuah institusi keluarga. Perceraian ibu dan bapa Zel telah menyebabkan Zel seringkali berasa tertekan kerana tidak dapat menerika hakikat bahawa dia kini kehilangan seorang ayah. Melalui cerpen ini, saya mendapati Mawar Shafie ingin melontarkan pemikirannya bahawa keruntuhan sesebuah institusi keluarga adalah pemangkin kepincangan dalam kalangan anak-anak muda masa kini.

Persoalan cerpen Virus Zel Untuk Abah
1. Masalah yang ditimbulkan oleh perceraian
2.Berdikari untuk meneruskan kehidupan
3.Berfikiran terbuka dalam menghadapi sesuatu masalah
4.Kepentingan teknologi maklumat
5.Taat kepda perintah Tuhan

Nilai.
Nilai- Ketabahan , Kegigihan, Baik hati dan bertanggungjawab.

Pengajaran:
1. Kita mestilah menggunakan fikiran yang rasional sebelum membuat sebarang keputusan atau melakukan sesuatu tindakan
2. Setia ibu bapa mestilah memahami perasaan anak-anak mereka.
3. Perpecahan dalam keluarga mengundang banyak masalah.
4. Setiap dugaan mestilah ditempuhi dengan tabah.

Selain daripada dua aspek yang dipaparkan, pelajar juga perlu membuat nota ringkas aspek plot, latar (msyt,masa, tempat) dan juga watak dan perwatakan.

Cerpen -Virus Zel Untuk Abah

Memahami cerpen adalah amat mudah sekali. Sesuai dengan konsep cerpen (cerita pendek) kita boleh memahami intipati, tujuan, cerita ataupun gagasan yang diketengahkan oleh penulis. Namun demikian, kita kadang-kadang agak sukar memahami sebuah karya kerana beberapa aspek, misalnya aspek bahasa dalam cerpen tersebut. Dalam Antologi Kerusi, saya cukup tertarik dengan cerpen Dr.Mawar Shafie, seorang pensyarah Kesusasteraan Melayu di UKM. Saya cukup kenal dengan karya-karya yang beliau hasilkan.

Matlamat Blog Komsas SPM

Komponen Sastera dalam Bahasa Melayu (KOMSAS) merupakan satu elemen penting yang perlu dikuasai oleh calon-calon SPM 2009. Antara genre yang dinukilkan dalam Komsas ialah genre novel, puisi tradisional, sajak, cerpen, drama mahupun prosa tradisional. Setiap genre ini memerlukan penghayatan pelajar yang sangat mendalam, bukan semata-mata untuk lulus dengan cemerlang dalam peperiksaan malah lebih daripada itu memberikan 'nilai tambah' dan pendedahan kepada semua pelajar supaya mendapat pengajaran yang berguna dan seterusnya mengaplikasikan nilai dan pengajaran tersebut dalam kehidupan seharian. Menyedari hal tersebut, maka blog ini saya usahakan denga harapan dapat berkomunikasi dengan semua calon SPM yang menghadapi masalah mengenai komponen Komsas dalam mata pelajaran Bahasa Melayu. Mudah-mudahan dengan blog ini calon-calon SPM akan mendapat keyakinan dan seterusnya membantu mereka semasa menjawab soalan dalam peperiksaan SPM pada tahun ini.