Wednesday, January 19, 2011

Teknik SATU dalam pemelajaran Komsas

Slogan janaan Perdana Menteri , 1Malaysia, Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan menjadi pemacu kecemerlangan negara dalam semua aspek sama ada ekonomi, sosial, apatah lagi soal politik. Senario pendidikan, slogan murni ini seharusnya dijadikan asas pentadbiran berkesan lebih-lebih lagi, dalam upaya mencemerlangkan pendidikan negara, pengurusan sumber manusia harus dijadikan keutamaan terlebih dahulu.
Dalam bidang pengajaran dan pemelajaran Komsas khususnya, peranan guru sebagai pembentuk akaliah dan pelentur peribadi mulia, pendekatan dalam pengajaran Komsas juga harus diutamakan. Dalam pengamatan secara rambang di sekolah, didapati ramai pelajar yang tidak memahami komsas, tidak minat membaca teks komsas. Apabila ditanya, genre yang paling tidak disukai, lantas mereka menjawab prosa tradisional dan sajak. Oleh itu, guru Bahasa Melayu perlu melakukan sesuatu untuk menarik minat pelajar supaya meminati teks komsas. Salah satu teknik yang boleh digunakan ialah Teknik SATU.
Teknik SATU adalah teknik akronim yang boleh memandu dan membantu pelajar mempelajari teks Komsas dan juga tajuk-tajuk lain dalam mata pelajaran yang diajar. Apakah Teknik SATU?

S ialah Sedia
A ialah Awal
T ialah Tumpuan
U ialah Ulang kaji.

Aplikasi Teknik SATU dalam pengajaran dan pemelajaran perlu melibatkan murid secara aktif. Misalnya , ketika mengajar cerpen..murid harus terlebih dahulu membaca cerpen tersebut lebih awal.....(lagi baik jika guru mengajar cara membaca cerpen dengan berkesan)




No comments:

Post a Comment